This post is also available in: LT EN

Nuo 2020 m. vidurio Rusijos valstybinė ir prokremliška žiniasklaida bei socialinės žiniasklaidos paskyros nuolat minėjo protestus, nukreiptus į dėl pandeminės situacijos įvestą karantiną. Ypatingas dėmesys kreipiamas į protestus Europos Sąjungoje, Jungtinėje Karalystėje ir Jungtinėse Valstijose. Kaip neretai nutinka, prokremliški informacijos skleidėjai pasinaudojo proga pasėti chaosą ir nesantaiką Vakarų demokratijose.

Rusijos valstybinės žiniasklaidos ir socialinės žiniasklaidos veiksmai, nukreipti į protestus prieš karantiną, pastebimi pasitelkiant socialinių tinklų stebėjimo įrankius, kurie atskleidžia ne tik didelį prokremliškų veikėjų aktyvumą, bet ir didelį skaitytojų susidomėjimą. Šios tendencijos ypač matomos socialiniuose tinkluose, kurių komentarų skilties analizė atskleidžia, kad Kremliui pritariantys informacijos skleidėjai gana sėkmingai užsitarnavo „kritinio proto balso“, prieštaraujančio „pagrindinės kairiosios žiniasklaidos“ skleidžiamai informacijai, vardą. Neaišku, ar šioms Kremliui palankioms žiniasklaidos priemonėms pavyko užsitarnauti šį titulą, tačiau galima užtikrintai teigti, kad jiems pavyko sėkmingai įšokti į antikarantininį traukinį. Be to, nustatyta, kad kai kurios prokremliškos socialinių tinklų paskyros, daugelį metų skleidusios prokremliškus pasakojimus, 2020 m. ir 2021 m. pradėjo sėkmingai naudotis antikovidiniais naratyvais.

Ši  analizė atskleidžia Kremliui palankių informacijos kanalų dalyvavimą Vakarų informacinėje erdvėje, nukreiptoje prieš karantininius ribojimus. Analizė sutelkta į valstybinę žiniasklaidą, prokremlišką žiniasklaidą ir socialinius tinklus JAV ir Europos Sąjungos šalyse.

Valstybinė žiniasklaida

RT ir kitos Kremliui priklausančios žiniasklaidos priemonės garsėja savo veikla, sukeliančia informacinį chaosą Vakarų šalyse. RT dažnai apibūdinama kaip „oportunistinis kanalas“, kuris naudojamas kaip „valstybės gynybos politikos priemonė kištis į kitų valstybių politiką“. COVID-19 pandemijos sukeltas chaosas buvo viena iš galimybių, kurią Kremliui priklausančios žiniasklaidos priemonės išnaudojo prisistatydamos „kritiniu balsu“ kaip priešprieša „pagrindinei kairiųjų žiniasklaidai“. Protestai prieš karantino įvedimą – vieni geriausių tai įrodančių pavyzdžių.

Socialinių tinklų naudotojai netruko pastebėti, jog RT tapo viena iš pirmaujančių žiniasklaidos priemonių, aprašančių antikarantininius protestus Jungtinėje Karalystėje, įskaitant ir tiesiogines transliacijas iš minėtųjų protestų. Kai kurie vartotojai greitai nustatė RT kaip kanalą, atsakingą už šį chaosą, o kiti kritikavo nacionalinį transliuotoją BBC, kad jis pats netransliavo įvykių iš protestų. Tai demonstruoja, kokia sėkminga buvo ši RT pasitelkta strategija.

„Twitter“ naudotojų, nurodančių RT kaip pagrindinę kovą prieš karantiną remiančią žiniasklaidos priemonę, pavyzdžiai. Kai kurie vartotojai tai įvardija kaip teigiamą, o kiti – kaip akivaizdžiai neigiamą dalyką. (Twitter/@Wrangleburry, Twitter/@Otto_English)

Kai kuriose Europos šalyse, pavyzdžiui, Vokietijoje, Kremliui priklausanti žiniasklaida turi pakankamai daug įtakos, jog galėtų konkuruoti netgi su kai kuria tradicine vokiečių žiniasklaida. RT DE ir naujienų agentūra „Sputnik“ (neseniai Vokietijoje pervadinta į SNA) visos pandemijos metu reguliariai imdavo interviu iš protestuotojų ir kitų neabejingų šioms žiniasklaidos priemonėms žmonių. Tokia strategija leidžia Kremliui priklausančiai žiniasklaidai skleisti spekuliacijas ir dezinformaciją apie COVID-19, tuo pat metu liekant nuošalyje ir prisistatant neutralia žiniasklaida bei tuo pačiu pateikiant kraštutines pažiūras lygtais tai tebūtų neutralūs ekspertai. Šios strategijos pavyzdžių galima rasti visose šalyse, kuriose veikia ši žiniasklaidos priemonė.

Norint įvertinti šių pranešimų paplitimą, buvo naudojami socialinių tinklų stebėjimo įrankiai, gebantys analizuoti straipsnius su konkrečiais raktiniais žodžiais pasirinktose svetainėse, tokių būdu pamatuojant, kiek vartotojų iš tiesų mato šiuos straipsnius. Kadangi visus raktažodžius užfiksuoti ir surinkti yra sudėtingas ir daug laiko atimantis procesas, raktinis žodis anti-lockdown (liet. antikarantinas) buvo naudojamas tiriant „RT “ir „Sputnik News“ svetaines.

Laikotarpiu nuo 2020 m. gegužės iki 2021 m. gegužės mėn. RT.com buvo rastas 71 straipsnis, sugeneravęs beveik 100 000 paspaudimų. 10 daugiausiai paspaudimų sulaukusių straipsnių straipsnių sąrašas atskleidžia, kad RT labai neigiamai įvardino antipandemines apraiškas (karantino, komendanto valandos pavidalu) Australijoje, Vokietijoje ir Nyderlanduose, dažnai vartodama tokius išsireiškimus kaip „visiškas fašizmas.”

„Buzzsumo“ analizė atlikus raktinių žodžių paiešką „anti-lockdown“ atskleidžia RT žiniasklaidos kanalo turinio, apimančio prieš karantiną nukreiptus protestus, mastą. Visi šios žiniasklaidos priemonės parašyti straipsniai labai kritiškai vertino pandemijai suvaldyti naudotas priemones. (Buzzsumo)

Panaši tendencija buvo pastebėta ir „Sputnik News“, kuri tuo pačiu laikotarpiu paskelbė 58 straipsnius ir surinko daugiau nei 3000-ius paspaudimų. Išnagrinėjus 10 populiariausių straipsnių paaiškėjo, jog šis tinklapis labiausiai susitelkė į prieš karantiną nukreiptus protestus, kurie vykdo Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje, JAV.

„Buzzsumo“ analizė atlikus raktinių žodžių paiešką „anti-lockdown“ atskleidžia Sputnik News žiniasklaidos kanalo turinio, apimančio prieš karantiną nukreiptus protestus, mastą. Visi šios žiniasklaidos priemonės parašyti straipsniai labai kritiškai vertino pandemijai suvaldyti naudotas priemones. (Buzzsumo)

Taip pat buvo pateikti prokremliškos neformaliosios medijos, plačiai aprašančios protestus prieš karantiną, pavyzdžiai. Vienas tokių pavyzdžių yra Vokietijos alternatyvios žiniasklaidos priemonė „Rubikon“, kuri yra susijusi su Kremliui priklausančiomis žiniasklaidos priemonėmis. RT žurnalistai dalyvauja „Rubikon“ patariamojoje taryboje, o kai kurie RT žurnalistų straipsniai reguliariai randami „Rubikon“ svetainėje.

Kremliui priklausančios žiniasklaidos paskyros socialiniuose tinkluose

Tikrieji Kremliaus valdomų žiniasklaidos priemonių įtakos mąstai gali būti pastebėti analizuojant „Facebook“ veiklą. „CrowdTangle“ („Facebook“ pagrindu sukurta socialinių tinklų analizės priemonė) analizė parodė, kad RT „Facebook“ įrašai Jungtinėje Karalystėje, Vokietijoje ir Jungtinėse Valstijose, kuriuose aprašomi protestai prieš karantiną, sulaukė tūkstančių paspaudimų „Facebook“ platformoje ir buvo plačiai aptarinėjami žmonių.

Populiariausių „RT“ įrašų „Facebook“ pavyzdžiai. Anot „CrowdTangle“ analizės, vieniems iš populiariausių įrašų pavyko surinkti daugiau nei 23 000 paspaudimų „Facebook“ platformoje. (CrowdTangle)

Didžioji dauguma įrašų kritikuoja policijos veiksmus, ribojančius šiuos protestus, arba kritikuoja bendras karantino įvedimo priemones. Be to, komentarų skyrių analizė rodo, kad dauguma komentarus rašančių socialinės žiniasklaidos vartotojų kritikuoja karantinines taisykles ir laiko RT neutralia žiniasklaidos priemone arba atsvara Vakarų pagrindinei žiniasklaidai. Net neutralesnės aprėpties įrašai vis tiek sugeba pritraukti „Facebook“ vartotojus ir paskatinti jų kritiškus komentarus apie esamą karantininę situaciją.

Prokremliškos socialinių tinklų paskyros

Galiausiai, kaip ir daugumoje informacinių kampanijų, Kremliui palankių pasakojimų skleidimui naudojamos prokremliškos socialinių tinklų paskyros. Daugelį metų galima rasti įvairių trolių, botų ir „naudingų idiotų“ paskyrų, skleidžiančių Kremliui naudingus pasakojimus. Geras tokio elgesio pavyzdys yra „Twitter“ paskyros @ inhoclocu2 ir @ madogs93, kurios abi jau yra užblokuotos „Twitter“ platformoje.

@inhoclocu2 2017-ais ir 2019-ais m. aktyviai skleidė prokremliškus pasakojimus, o 2021 m. ši paskyra skleidė su koronavirusu susijusius sąmokslus. Ši paskyra buvo pastebėta kuomet ji skleidė identišką žinutę „Twitter“ platformoje, kurioje demonstruojama abejonė koronaviruso pandemijos sunkumu.

Buvo pranešta, kad „Twitter“ vartotojas @inhoclocus2 2017 ir 2019 metais skelbė Kremliui palankius pasakojimus, o 2021 m. perėjo prie koronaviruso sąmokslo teorijų. (Twitter/@nickreeves9876)

@madogs93 buvo pastebėtas skleidžiantis tą pačią žinutę. Kaip ir @inhoclocu2, ši paskyra 2016 ir 2017 m. skleidė Kremliui palankius pasakojimus. Tai tik mažas pavyzdys to, kaip veikia šio tipo paskyros. Toks dezinformacijos susekimas sudėtingas dar ir dėl to, jog dauguma įrašų, kuriais analogiškos paskyros dalinasi, dažnai būna pašalintos dar prieš jas atrandant ekspertams – dažniausiai dėl pačio soc. medijos puslapio reagavimo į dezinformaciją.

@madogs93 2016-ais ir 2017 m. aktyviai skleidė prokremliškus pasakojimus, o 2021 m. ši Twitter paskyra skleidė su koronavirusu susijusius sąmokslus. (Twitter/@nickreeves9876)

Toks prieš virusą skeptiškų pranešimų ir antikarantinių protestų skatinimas yra labai panašus į sambūrių ir protestų skatinimą, kuriuos organizavo ir kurstė Rusijos veikėjai per 2016 m. JAV rinkimus.

Kitos socialinės žiniasklaidos platformos taip pat naudojamos skleisti prieš COVID nukreiptą skepticizmą bei pranešti apie protestus prieš karantines priemones skirtingose šalyse. Alternatyviosios žiniasklaidos priemonė „KenFM“, kuriai vadovauja Kenas Jebsenas ir kuri skleidžia dezinformaciją vokiečių ir anglų kalbomis, daug dėmesio skiria su koronaviruso skepticizmu susijusioms temoms pateikti. Pranešama, kad ši žiniasklaidos priemonė turi ryšių su “Strateginiu kultūros fondu” (Kremliui priklausančiu tyrimų centru).

Išvados

Nustatyta, kad prokremliškos informacijos kanalų veikla įvairiose ES šalyse ir Jungtinėse Valstijose skatina antikarantininius ir koronaskeptinius pasakojimus. Kaip neretai nutinka, šie Kremliui palankūs informacijos skleidėjai naudojasi galimybėmis sėti chaosą ir nesantaiką Vakarų demokratijose, net ir per pasaulinės koronaviruso pandemijos laikotarpį. Šios tendencijos ypač ryškiai matomos socialiniuose tinkluose, kur žinomi prokremliški veikėjai įsitvirtina kaip kritiški balsai „šališkoje“ Vakarų informacinėje aplinkoje. Taip pat galima atsekti slaptų informacinių operacijų socialiniuose tinkluose pėdsakus, kai botai ir troliai, prisidengdami realiomis žmonių tapatybėmis, skleidžia skepticizmą skatinančią dezinformaciją apie pandeminę situaciją šalyse.


Tyrimą specialiai „Res Publica“ – Pilietinio atsparumo centrui, atliko Lukas Andriukaitis. Lukas Andriukaitis yra atvirųjų šaltinių tyrėjas ir mokytojas, daugiausia dėmesio skiriantis Kremliaus dezinformacijai ir dalyvavimui kariniuose konfliktuose visame pasaulyje. Pastaruosius kelerius metus jo dėmesys nukreiptas į Rusijos karinį dalyvavimą Ukrainoje, Sirijoje, Libijoje ir Venesueloje.


Straipsnio iliustracija: Demonstrantai Didžiojoje Britanijoje nešėsi plakatus, raginančius nutraukti apribojimus ir „atsiimti laisvę“ / Matthew Horwood/Getty Images nuotr.